Educational Visit to Schools in Iceland – Erasmus +

ODLEGŁA ISLANDIA

tak blisko Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kluczach

wyjazd zrealizowany w ramach programu Erasmus+

Mobilność Kadry Edukacyjnej Szkolnej

Islandia jest niezwykłym miejscem na ziemi z pięknymi górami, wodospadami, lodowcami, księżycowym krajobrazem, i przepięknym Oceanem Atlantyckim, który otacza wyspę dokoła.

Stolica krainy lodu i ognia Reykjavík –  to najdalej wysunięta na północ stolica świata, Obecnie to centrum działalności kulturalnej, gospodarczej i rządowej Islandii. Jest to jedno z najczystszych, najbardziej zielonych i najbezpieczniejszych miast na świecie, które zamieszkuje ponad 120 tysięcy Islandczyków, co stanowi około 1/3 całej populacji kraju.

 

W dniach od 20 – 30 kwietnia 2018 roku dyrektor szkoły pani Marta Dziura wspólnie z 110 osobami z 18 krajów Europy, uczestniczyła  w wizycie studyjnej na Islandii.

Wyjazd zorganizowany był w ramach programu Erasmus +, celem którego jest  współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, zakładająca wypracowanie i wdrożenie międzynarodowych inicjatyw edukacyjnych oraz promowanie partnerstwa pomiędzy instytucjami edukacyjnymi.

Szkoła Podstawowa w Kluczach jest beneficjentem programu Erasmus + Mobilność Kadry Edukacyjnej Szkolnej w ramach którego realizuje projekt „Innowacje pedagogiczne kluczem do nowoczesnej edukacji”.

 

System edukacji w Islandii

Podczas wykładu na Uniwersytecie w Reykjaviku zapoznano uczestników  ze strukturą systemu edukacji  oraz historią Islandii. Część warsztatowa polegała na wizytach w różnych  szkołach publicznych w stolicy kraju.

Szkoły podstawowe i średnie pierwszego stopnia stanowiące obowiązkowy etap edukacji są bardzo zróżnicowane. Istnieją takie, w których uczą się uczniowie od 6 do 16 roku życia, ale też szkoły tylko dla uczniów od 6 do 12 roku życia i szkoły dla młodzieży od 13 do 16 roku (w Reykjaviku są  trzy takie szkoły). Przedmiotami podstawowymi są język islandzki i matematyka, a pozostałe przedmioty obowiązkowe obejmują: zajęcia artystyczne i prace ręczne, języki nowożytne, wiedzę o społeczeństwie i religię, wychowanie fizyczne, przedmioty przyrodnicze, informatykę, zajęcia z gospodarstwa domowego i zajęcia rozwijające inne potrzebne w życiu codziennym umiejętności.

Nauczyciele samodzielnie dobierają metody kształcenia. W ocenianiu stosuje się stopnie od 0 do 10 , gdzie 10 jest stopniem najwyższym. Nie ma ustawy regulującej maksymalną liczbę uczniów w klasie, wszystko zależy od szkoły. Zwykle w dużych szkołach liczebność w klasie wynosi od 20 do 30 osób. Uczniowie chodzą po szkole w skarpetach, nie używają telefonów komórkowych, wszystkie przerwy niezależnie od pogody spędzają na zewnątrz.

Wizyty w szkołach i obserwacja pracy placówek

Islandczyk to człowiek przyzwyczajony do trudnych warunków życia, zdobywający z trudem to co natura daje człowiekowi. Islandczyk  jest dumny ze swojego kraju, z tradycji, kultury a jednocześnie bardzo nowoczesny, znający języki obce. Językiem angielskim posługiwali się wszyscy nauczyciele, z którymi mieliśmy okazję się spotkać, i nie byli to tylko wyłącznie nauczyciele języka angielskiego. Obserwowaliśmy różne lekcje, między innymi zajęcia plastyczne, z szycia ( sala lekcyjna wyposażona w maszyny do szycia), haftowania, dziergania na drutach oraz wycinania w drewnie. Uczniowie nie muszą przynosić materiałów z domu, wszystko zapewnia szkoła. Lekcje wychowania fizycznego odbywały się w deszczu na boisku sportowym a chłopcy, którzy w nich brali wyglądali na bardzo zadowolonych. Kolejna część dnia przeznaczona była na rozmowy i dzielenie się dobrymi praktykami. Poznawaliśmy systemy edukacyjne różnych krajów europejskich, a następnie w grupach międzynarodowych pracowaliśmy nad projektami końcowymi.

 

Doświadczenie niezwykłej wyspy  – Islandii

Podczas naszej wizyty jeszcze bardziej mogliśmy doświadczyć tego, jak Islandczycy żyją blisko natury. Profesjonalnie zorganizowane wycieczki sprawiły, że pobyt w najciekawszych miejscach wyspy stał się naszym udziałem. Na długo pozostanie w pamięci trasa „ Golden Circle Tour ” .

 Widzieliśmy: Park Narodowy Þingvellir (Thingvellir) gdzie do końca XVIII w. spotykał się najstarszy parlament na świecie. Obserwowaliśmy wybuchy gejzera  Strokkur strzelającego na około 20 -30 metrów co mniej więcej 5-10 minut. Mniej uważni obserwatorzy mieli nawet okazję się „wykąpać”, gdyż wybuchy przychodzą bez ostrzeżenia. Widzieliśmy wspaniały wodospad Gullfos składający się z dwóch kaskad –pierwszej o wysokości 11 metrów i drugiej, dwudziestometrowej. Woda lodowcowa spływa tutaj do wąwozu o długości dwóch i pół kilometra i głębokości 70 metrów.

Półwysep Reykjanes – to rozległe połacie zastygłej lawy porośniętej mchem, popękanej niczym skórka zbyt dojrzałego owocu, z turkusowym oczkiem w postaci znanego na całym świecie ośrodka SPA – Błękitnej Laguny. Reykjanes to jednak nie tylko miasteczka rozsiane po bezkresnych polach lawy, ale także cuda natury. W okolicy miejscowości Krisuvik znajdują się gorące źródła Seltún. Drewniana kładka prowadzi pomiędzy stale bulgoczącymi błotnymi kałużami wypełnionymi zapewne połową tablicy Mendelejewa, między parującymi źródełkami i strumieniami gorącej wody.

Fantastyczne widoki rozciągają się także nieco dalej, w okolicy najstarszej islandzkiej latarni morskiej Reykjanesviti. Pospacerować tu można po przepięknych klifach, wyglądających niczym ogromna platforma wznosząca się nad brzegiem morza. Ostatni punkt naszej wycieczki po Reykjanes to most między kontynentami – Bru Milli Heimsalfa. Można tutaj, podobnie jak w Thingvellir, stanąć pomiędzy Europą a Ameryką.

 

Wpływ na pracę szkoły w Kluczach

Podsumowanie wizyty studyjnej i ewaluacja  polegały na tym, że grupy  międzynarodowe  przygotowały krótką prezentację na temat wizyty. Omówione zostały również strategie upowszechniania projektu,  a na zakończenie nastąpiło rozdanie dyplomów.

Wyjazdy na szkolenia za granicą są fantastyczną okazją do podniesienia kwalifikacji oraz kompetencji zawodowych, a jednocześnie  niepowtarzalną  okazją do nawiązania  licznych kontaktów i współpracy międzynarodowej.

Realizacja projektu stała się dla uczestników cennym źródłem nowej wiedzy. Wyjazd umożliwił  nie tylko kontakt z językiem, ale przede wszystkim stanowił okazję do wymiany doświadczeń zawodowych, pozwolił nawiązać nowe znajomości oraz poznać kulturę Islandii, co daje inspirację do dalszej pracy.  Przykłady dobrych praktyk zaczerpniętych z tak odległej wyspy stały się  inspiracją do wprowadzenie zmian w pracy szkoły w Kluczach w zakresie organizacyjnym oraz edukacyjnym.

 

Marta Dziura

Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kluczach