”Lichens as bioindicators of air purity” – warsztaty przyrodnicze w Szkole Podstawowej w Rząsce

”Lichens as bioindicators of air purity” –

warsztaty przyrodnicze w Szkole Podstawowej w Rząsce

 

Na zaproszenie Dyrektor Szkoły Podstawowa im. Wandy Rutkiewicz w Rząsce, Pani Moniki Musiał-Taźbirek oraz inicjatorki spotkania Pani Romany Danak  uczniowie naszej szkoły realizujący innowacyjny program nauczania z języka angielskiego wzięli udział w wizycie studyjnej, która rozpoczęła cykl spotkań edukacyjnych mających na celu propagowanie nauczania języka angielskiego  z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania.

Szkoła Podstawowa w Rząsce  realizuje program nauczania w oddziałach dwujęzycznych, proponując naukę biologii i matematyki w języku angielskim metodą CLIL (Content and Language Integrated Learning) , która polega na zintegrowanym kształceniu przedmiotowo – językowym opartym na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka angielskiego.

Grupa uczniów z naszej szkoły wzięła udział w lekcji biologii  „Lichens as bioindicators of air purity”, która miała na celu propagowanie świadomości ekologicznej oraz troski o ochronę środowiska, a w szczególności czystości powietrza. Warsztaty prowadzili uczniowie klasy dwujęzycznej pod okiem Pani Romany Danak.  Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem profesjonalnego przygotowania,  znajomości tematu oraz poziomu języka angielskiego jakie zaprezentowali  rówieśnicy naszych uczniów. 

Dziękujemy za możliwość spotkania, które rozpoczęło współpracę obu szkół.

Aneta Miszczyńska


Relacje uczestników

Wycieczka do Szkoły Podstawowej w Rząsce

       W dniu 11.10.2019r. pojechaliśmy na wycieczkę do Szkoły Podstawowej w Rząsce. Kiedy wyszliśmy z autokaru i weszliśmy do środka, ujrzeliśmy piękną ,kolorową i bardzo przytulną szkołę. Zaprowadzono nas do klasy, w której miała odbyć się lekcja biologii w języku angielskim. W klasie znajdowały się cztery osoby prowadzące prezentacje, a także pani dyrektor, wszyscy byli bardzo mili. Na początku lekcji Jan – jeden z uczniów,  zadawał nam bardzo dużo pytań, oczywiście wszystkie po angielsku. Byliśmy trochę nieśmiali, więc mało odpowiadaliśmy, ale potem nabraliśmy odwagi . Zuzia i Ola, nasze prezenterki, nauczyły nas czterech głównych nazw porostów po polsku i po angielsku. Dużo też ćwiczyliśmy innych słówek po angielsku, a także rozmawialiśmy o zanieczyszczeniu środowiska, które jest bardzo istotne w dzisiejszych czasach. Uczyliśmy się też dużo o porostach, bo to był główny temat lekcji. Drugim punktem prezentacji było rozwiązywanie zagadek i zadań w grupach czteroosobowych. Do tych ćwiczeń dostaliśmy lupy i preparaty porostów. Mojej grupie udało się rozwiązać zadanie, chociaż było bardzo trudne. Kiedy zadzwonił dzwonek wszyscy wyszliśmy na przerwę. W tym czasie oglądaliśmy szkołę. Była piękna. Gdzie nie spojrzeliśmy, tam wisiały piękne dekoracje, tablice informacyjne i różne ciekawe gazetki. Przerwa szybko się skończyła. Wróciliśmy do klasy i usiedliśmy w ławkach. Rozpoczęła się lekcja, we wcześniej utworzonych grupach graliśmy w grę interaktywną, to była super zabawa. Moja grupa zajęła 3 miejsce w pierwszej rundzie, a  potem 1 miejsce.   Niestety lekcja szybko minęła. Dostaliśmy od naszych gospodarzy wielką paczkę słodyczy i pożegnaliśmy się przysłowiowym żółwikiem.  Następnie zjedliśmy obiad, był przepyszny, wzięłam nawet dokładkę. Po obiedzie musieliśmy wracać do domu. Oczywiście podziękowaliśmy wszystkim za wspaniałą lekcję biologii i miło spędzony czas.

    Chciałabym częściej wyjeżdżać na podobne wycieczki. Była to ciekawa, interesująca i pełna wiedzy lekcja.

Maja Rak, klasa VIa

 

W dniu 11.10.19r Klasy szóste pojechały na warsztaty językowe w SP Rząska. Po przyjeździe zwiedzaliśmy szkołę, a gdy zadzwonił dzwonek poszliśmy do klasy na zajęcia. Oglądaliśmy plakaty o segregacji śmieci. Uczyliśmy się o porostach, a także mieliśmy możliwość zobaczyć je przez szkło powiększające. Zajęcia odbywały się w języku angielsko-polskim. W czasie przerwy poszliśmy na pyszny obiad. Na zakończenie warsztatów graliśmy w gry i dostaliśmy słodycze. Wszystkim się bardzo podobały te warsztaty i chętnie jeszcze raz byśmy tam pojechali.

Alicja Matusiak, kl.6a

 

Dnia 11 października 2019r o godzinie 8.30 wraz z uczniami naszej szkoły biorącymi udział w innowacji z  języka angielskiego pojechałem na wycieczkę do Szkoły Podstawowej w Rząsce koło Krakowa na warsztaty językowe.

Na miejscu bardzo miło przywitali nas uczniowie oraz nauczyciele tamtejszej szkoły. Następnie odbyła się lekcja biologii  w której wszyscy braliśmy udział. Była ona  bardzo interesująca, a uczyliśmy się między innymi o porostach. Wszystko prowadzone było w języku angielskim. Szkoła bardzo mi się spodobała, ponieważ jest tam kolorowo i przytulnie. Podziwiam uczniów tej szkoły, którzy wykazywali się dobrą znajomością języka angielskiego. Spodobał mi się także sposób prowadzenia zajęć i system nauki, gdyż uczyłem się biologii i jednocześnie języka angielskiego. Na koniec dostaliśmy od uczniów i nauczycieli słodkie upominki. Będę bardzo miło wspominał pobyt w tej szkole.

Jakub Bujakiewicz, klasa VIa

 

W piątek 11 października 2019 r. Pojechaliśmy do Szkoły Podstawowej w Rząsce. Mieliśmy bardzo miłe powitanie. Piękne korytarze, sale lekcyjne i uprzejmi ludzie. Najbardziej podobało mi się ich podejście do nauki poprzez zabawę. Podzieliliśmy się na grupy i telefonicznie połączyliśmy się z grą edukacyjną. Z niewielką trudnością odpowiadaliśmy na pytania na temat porostów … Zdania były w innym języku. Czterech uczniów pokazało nam świat biologii w języku angielskim. Pochodzili z dwujęzycznej klasy, co moim zdaniem jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ w ten sposób poszerzamy nasze możliwości.

Zuzanna Pasich, kl VIb

On Friday, October 11, 2019, we went to the Primary School in Rząska. We had very nice welcome. Beautiful corridors, classrooms and polite people. I liked their approach to learning through play the most. We divided into groups and connected to the educational game by phone. We answered questions about the subject of lichen with a slight difficulty … The sentences were in a different language. Four students showed us the world of biology in English. They were from a bilingual class, which I think is a good solution because in this way we are expanding our possibilities.

Zuzanna Pasich, kl. VIb