Metody pracy na lekcjach języka angielskiego
Nauczyciele językowcy w pracy z uczniami mają świadomość, że istotnym elementem procesu uczenia się jest umiejętność zapamiętywania. Aby robić to skutecznie należy w trakcie uczenia włączyć jak najwięcej zmysłów pamiętając o tym, że wiedzę nabywamy w zależności od sposobu jej przekazywania:
– 10% zapamiętujemy z tego, co słyszymy
– 20% zapamiętujemy z tego, co widzimy
– 40% zapamiętujemy z tego, o czym rozmawiamy
– 90% zapamiętujemy z tego, co robimy
Aby osiągnąć jak najlepsze efekty nauczania języka angielskiego w codziennej pracy dydaktycznej ograniczamy stosowanie metod podających, służących przekazywaniu gotowych wiadomości, staramy się stosować metody i techniki aktywizujące, sprzyjające rozwijaniu samodzielności myślenia i działania, a także pozytywnej motywacji do uczenia się. Uatrakcyjniamy zajęcia poprzez wprowadzenie efektu zaskoczenia, zaciekawienia, nowości. Zapraszamy anglojęzycznych lektorów, którzy przybliżają uczniom język angielski oraz kulturę swoich krajów. Stosujemy pracę w grupach, która wymusza aktywność wszystkich jej uczestników, stwarzamy sytuację, w której uczniowie stają się odkrywcami w myśl zasady, że uczenie się jest efektywne, gdy angażuje nie tylko umysł, ale i emocje, gdy daje uczniom możliwość bycia częściej twórczym niż odtwórczym.
Innowacyjne metody nauczania języka angielskiego prowadzone są w naszej szkole w oparciu o wprowadzanie autentycznych materiałów dydaktycznych (materiały przywiezione ze szkoleń w Wielkiej Brytanii), są to również materiały dostępne w Internecie i w zasobach biblioteczki metodycznej naszej szkoły.
Opisy przykładowych działań edukacyjnych można znaleźć w zakładce Innowacje – Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego.
Aneta Miszczyńska