Program aktywnej edukacji uczniów, SP Klucze 2024

,,Program aktywnej edukacji uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kluczach”

,,Program aktywnej edukacji uczniów

ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kluczach”

 

Dofinansowanie WFOŚiGW w Krakowie na edukację ekologiczną w Szkole Podstawowej w Kluczach

Zadanie pn. ,,Program aktywnej edukacji uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kluczach” otrzymało dofinansowanie w kwocie 49 950,00 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie w ramach „Programu priorytetowego – Edukacja ekologiczna”.

W obecnych czasach wszelkie działania na rzecz zwiększenia naszej świadomości ekologicznej są bardzo ważne. Musimy zmienić konsumpcyjne podejście do przyrody, by ocalić ją dla następnych pokoleń. Często wiąże się to ze zmianą codziennych nawyków, czy też z rezygnacją z wygodnych rozwiązań, do których się przyzwyczailiśmy. Jednak by taka zmiana społeczna nadeszła konieczny jest duży nakład pracy na rzecz edukacji ekologicznej.

Szkoła Podstawowa w Kluczach we współpracy z Gminą Klucze od lat z sukcesem wdraża liczne działania w tym zakresie. Kolejną inicjatywą, jaką w tym roku realizujemy dzięki otrzymanej dotacji z WFOŚiGW w Krakowie, jest zadanie pn.: „Program aktywnej edukacji uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kluczach”.

Celem zadania jest podnoszenie świadomości ekologicznej, upowszechnianie wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju i racjonalnego kształtowania środowiska oraz aktywizacja uczniów z SP w Kluczach. W praktyce w ramach zadania zostały zorganizowane warsztaty wyjazdowe z udziałem łącznie 200 uczniów. Pierwsze z nich odbyły się 13 czerwca w Ogrodach Kapias w Goczałkowicach Zdroju, natomiast na kolejne uczniowie udali się 11 września do Leśnego Parku Edukacji w Ustroniu. Warsztaty mają uświadomiły i pokazały naszym uczniom jak szkodliwe jest kształtowanie środowiska naturalnego przez człowieka na przykładzie sztucznego wprowadzania (introdukcji) i zawlekania tzw. obcych gatunków zwierząt i roślin, prowadzące do zaburzenia równowagi w przyrodzie i szkód w zasobach naturalnych.

Ponadto w ramach zadania we wrześniu w naszej szkole odbyły się stacjonarne warsztaty edukacyjne pn. „Las w słoiku”, podczas których uczniowie poznali zasady zrównoważonego rozwoju i przekonali się, że dążąc do zachowania dziedzictwa przyrodniczego konieczne jest ograniczenie ingerencji człowieka w środowisko naturalne. Uczestnicy wykonali samodzielnie mini ekosystem leśny w słoiku, który pokazał im działanie harmonijnego zamkniętego obiegu naturalnego. Później poprzez doświadczenia i eksperymenty (prowadzone również w domu) uczniowie obserwowali, jakie skutki wywołują wszelkie zmiany i próby zaburzenia ekosystemowej równowagi.

Efektem realizacji projektu, z którego przez kolejne lata będą korzystać wszyscy nasi uczniowie jest powstała na terenie naszej placówki ścieżka przyrodnicza, przy której pracowali chętni uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły. Natomiast dzięki zaangażowaniu dzieci z klas II i VI przy szkole powstał warzywnik i zielnik.

Ścieżka wraz z warzywnikiem i zielnikiem stała się dla szkolnej kadry nieocenionym narzędziem edukacji wszystkich uczniów. Umożliwia prowadzenie atrakcyjnych i zarazem innowacyjnych lekcji w terenie. We wrześniu w ramach projektu przeprowadzono 10 takich zajęć, w których wzięło udział ponad 200 uczniów naszej szkoły. Uczniowie poznali m.in. gatunki roślin występujące w Polsce, w tym rośliny przyczyniające się do ochrony pszczół i dzikich owadów zapylających, a także rozpoczęli prowadzenie całorocznych obserwacji przyrodniczych, np. w zakresie wzrostu i rozmnażania roślin. Ponadto na przykładzie warzywnika i zielnika poznają ekologiczne metody uprawy roślin – naturalne nawozy, sposoby i rolę pozyskiwania deszczówki, zasady produkcji ekologicznego kompostu, dowiadują się czym są rośliny GMO i pestycydy oraz jakie szkodliwe skutki wiążą się z ich wprowadzeniem do środowiska.

Realizacja projektu zakończyła się w drugiej połowie października, jednak kadra SP w Kluczach będzie kontynuować ekologiczny program edukacyjny w kolejnych latach.