Z serii: INNOWACJE PEDAGOGICZNE
Tytuł/nazwa innowacji: „(Nie)zwykła matematyka”
Imię i nazwisko autora: Marta Sorbian
Imię i nazwisko osób/osoby wdrażających innowację: Marta Sorbian
Rodzaj innowacji: metodyczna
Osoby objęte działaniami: jeden oddział
Czas realizacji innowacji: wrzesień’ 2024 r. – grudzień’ 2024 r.
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: więcej przedmiotów nauczania (matematyka, geografia)
Cele innowacji pedagogicznej:
Głównym celem innowacji jest rozwijanie matematycznej wiedzy i umiejętności uczniów (także z Ukrainy), stwarzanie uczniom możliwości osiągania sukcesów, mobilizowanie nauczycieli do twórczej pracy z uczniami.
Efekty innowacji pedagogicznej:
Po zrealizowanej innowacji uczeń:
– potrafi samodzielnie rozwiązać zadania o stopniu trudności wyższym niż podstawowy;
– potrafi rozwiązywać zadania o praktycznym charakterze;
– rozwija sprawności umysłowe;
– doskonali umiejętności czytania ze zrozumieniem;
– doskonali umiejętności wyszukiwania oraz zbierania potrzebnych informacji;
– kształtuje umiejętności nauki przez tworzenie;
– rozwija spostrzegawczość;
– kształtuje postrzeganie matematyki jako elementu życia codziennego;
– kształtuje umiejętności korzystania z wykładu i odpowiedzi na pytania do niego w formie testu; – potrafi efektywnie współdziałać w zespole;
– potrafi współdziałać z nauczycielem, skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach
Opis innowacji:
Do tej pory nie było zajęć praktycznych z (Nie)zwykłej matematyki. Jest to innowacyjny projekt. Poruszane będą tematy takie jak:
- Surviwalowe wyzwania – Zajęcia terenowe podczas których dzieci zmierzą wysokość drzewa, szerokość rzeki, nachylenie stoku pagórka.
- Wędrówki muchy – kodowanie obrazków w układzie współrzędnych, stworzenie zadań z wykorzystaniem geogebry lub innego programu.
- Matematyka jak kurz, jest wszędzie – organizacja konkursu fotograficznego i wystawy prac pokazującej matematyczność otaczającego nas świata.
- Moje miasto w liczbach – przygotowanie gazetki o mieście i ciekawostkach liczbowych/matematycznych z nim związanych.
- Przyjęcie – zaplanowanie kosztorysu i jadłospisu oraz przygotowanie przyjęcia np. wigilii dla określonej liczby osób.
- Czytamy paragony – co to jest Vat, jakie stawki obowiązują w Polsce, na co idą nasze podatki – dyskusja na podstawie zebranych paragonów.
- Tajemnice opakowań – sprawdzamy ceny jednostkowe różnych opakowań tych samych produktów – projekt badawczy.
- Moja wymarzona podróż – zaplanowanie kosztorysu podróży do wybranego miejsca na Ziemi.
- Wycieczka klasowa – opracowanie programu, planu i kosztorysu wycieczki klasowej – przygotowanie prospektu reklamowego wycieczki.
- Wiem lepiej – opracowanie ciekawych pytań na temat matematycznych ciekawostek związanych z miejscami w Europie.
- Podróż do gwiazd – budowa układu słonecznego z zachowaniem skali.
- Do you speak …? – matematyczne słownictwo w różnych językach – opracowanie słownika.
- Rowerem po okolicy – zaplanowanie trasy wycieczki rowerowej z wykorzystaniem mapy najbliższej okolicy.
- W poszukiwaniu piękna – Złoty podział odcinka w architekturze, sztuce, przyrodzie – między przedmiotowe zajęcia warsztatowe połączone z wyznaczaniem praktycznym złotego podziału i odnajdywaniem go w zabytkach architektonicznych, rzeźbach i malarstwie, przyrodzie.
- Ślimak Teodorosa – konstrukcja pierwiastków z kolejnych liczb naturalnych