Innowacja: „(Nie)zwykła matematyka”

Z serii: INNOWACJE PEDAGOGICZNE

Tytuł/nazwa innowacji: „(Nie)zwykła matematyka”

Imię i nazwisko autora: Marta Sorbian

Imię i nazwisko osób/osoby wdrażających innowację: Marta Sorbian

 

Rodzaj innowacji:  metodyczna

Osoby objęte działaniami: jeden oddział

Czas realizacji innowacji: wrzesień’ 2024 r. – grudzień’ 2024 r.

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją: więcej przedmiotów nauczania (matematyka, geografia)

Cele innowacji pedagogicznej:

Głównym celem innowacji jest rozwijanie matematycznej wiedzy i umiejętności uczniów (także z Ukrainy), stwarzanie uczniom możliwości osiągania sukcesów, mobilizowanie nauczycieli do twórczej pracy z uczniami.

Efekty innowacji pedagogicznej:

Po zrealizowanej innowacji uczeń:

– potrafi samodzielnie rozwiązać zadania o stopniu trudności wyższym niż podstawowy; 

– potrafi rozwiązywać zadania o praktycznym charakterze;

– rozwija sprawności umysłowe;

– doskonali umiejętności czytania ze zrozumieniem;

– doskonali umiejętności wyszukiwania oraz zbierania potrzebnych informacji;

– kształtuje umiejętności nauki przez tworzenie;

– rozwija spostrzegawczość;

– kształtuje postrzeganie matematyki jako elementu życia codziennego;

– kształtuje umiejętności korzystania z wykładu i odpowiedzi na pytania do niego w formie testu; – potrafi efektywnie współdziałać w zespole;

– potrafi współdziałać z nauczycielem, skutecznie porozumiewa się w różnych sytuacjach 

Opis innowacji:

Do tej pory nie było zajęć praktycznych z (Nie)zwykłej matematyki. Jest to innowacyjny projekt. Poruszane będą tematy takie jak:

  1. Surviwalowe wyzwania – Zajęcia terenowe podczas których dzieci zmierzą wysokość drzewa, szerokość rzeki, nachylenie stoku pagórka.
  2. Wędrówki muchy – kodowanie obrazków w układzie współrzędnych, stworzenie zadań z wykorzystaniem geogebry lub innego programu.
  3. Matematyka jak kurz, jest wszędzie – organizacja konkursu fotograficznego i wystawy prac pokazującej matematyczność otaczającego nas świata.
  4. Moje miasto w liczbach – przygotowanie gazetki o mieście i ciekawostkach liczbowych/matematycznych z nim związanych.
  5. Przyjęcie – zaplanowanie kosztorysu i jadłospisu oraz przygotowanie przyjęcia np. wigilii dla określonej liczby osób.
  6. Czytamy paragony – co to jest Vat, jakie stawki obowiązują w Polsce, na co idą nasze podatki – dyskusja na podstawie zebranych paragonów.
  7. Tajemnice opakowań – sprawdzamy ceny jednostkowe różnych opakowań tych samych produktów – projekt badawczy.
  8. Moja wymarzona podróż – zaplanowanie kosztorysu podróży do wybranego miejsca na Ziemi.
  9. Wycieczka klasowa – opracowanie programu, planu i kosztorysu wycieczki klasowej – przygotowanie prospektu reklamowego wycieczki.
  10. Wiem lepiej – opracowanie ciekawych pytań na temat matematycznych ciekawostek związanych z miejscami w Europie.
  11. Podróż do gwiazd – budowa układu słonecznego z zachowaniem skali.
  12. Do you speak …? – matematyczne słownictwo w różnych językach – opracowanie słownika.
  13. Rowerem po okolicy – zaplanowanie trasy wycieczki rowerowej z wykorzystaniem mapy najbliższej okolicy.
  14. W poszukiwaniu piękna – Złoty podział odcinka w architekturze, sztuce, przyrodzie – między przedmiotowe zajęcia warsztatowe połączone z wyznaczaniem praktycznym złotego podziału i odnajdywaniem go w zabytkach architektonicznych, rzeźbach i malarstwie, przyrodzie.
  15. Ślimak Teodorosa – konstrukcja pierwiastków z kolejnych liczb naturalnych